mandag, oktober 16, 2006

Qongqotha: Om å gå i Afrika

Jeg har laert tre ting om a ga i Afrika:

1) Ga er noe man gjor kun dersom man virkelig ma.
2) Gaing foregar i et meget bedagelig tempo (heretter kalt African Walkin')
- med bedagelig betyr det ca 2 km i timen. Jeg ble faktisk sliten av anstrengelsene det medforte a ga sa sakte.

Afrikan Walkin' viste seg allikevel meget nyttig nar vi skulle traske opp en lang, stovete bakke midt pa den dagen sola stekte pa sitt varmeste.
3) Begrepet "å gå en tur" finnes ikke i Afrika.
Jeg provde meg pa dette norske konseptet en dag i Qongqotha. Jeg var ute i ca et kvarter og minst 10 minutter gikk med til a forklare hva jeg drev med. Denne samtalen hadde jeg noen ganger:

X: Zanemvula! Where are you going?
Me: Nowhere.
X: (ser sporrende pa meg) Where?
Me: Nowhere special, just going for a walk.
X: What?
Me: Just taking a walk... stretch my legs, have some fresh air...
X: Aaah... exercice?
Me: No! Just going for a walk!
X: So where are you going?
...