onsdag, september 20, 2006

Hamba Kahle, Norge!

Utrykket er Xhosa og betyr "hadet Norge"

Nå er det 40 timer til flyet tar av fra Gardermoen retning Cape Town via Amsterdam.
Det er langt... Når vi passerer ekvator er vi ikke halvveis engang...

Jeg forlater altså høsten her hjemme til fordel for vår og sommer i Sør-Afrika.
Men, hva skal jeg egentlig i Sør-Afrika, tenker du kanskje?

Jeg er i år med i et program som heter Communication for Change (CfC) i regi av Kirkens Nødhjelp og KFUM/KFUK. Med i dette programmet er også 15 andre (tretten jenter og tre gutter totalt)
I løpet av seks uker har vi i CfC forberedt oss på å reise. Vi har vært gjennom et titalls kurs, enda flere informasjonsmøter, en "team-tur" i Nordmarka og vi har attpåtil hatt en uke med Global Forståelse I (deltidsstudium) på HiO - med andre ord, nok å gjøre.
Alt dette har vært en del av forberedelsen til utreisen.

Så tilbake til spørsmålet: Hva skal jeg i Sør-Afrika?
Det er en del av programmet.
Jeg blir sendt til en av Kirkens Nødhjelps partnere i Sør-Afrika, SCAT, for å se på prosjektene de driver, møte mennesker og oppleve kulturen.
Mer konkret har vi nesten ikke fått vite, men det kan oppsummeres med å si at vi skal "se på bistand i praksis"

Når vi kommer tilbake til jul skal vi reise rundt på en informasjonsturne i forbindelse med Kirkens Nødhjelps fasteaksjon og dele erfaringer til konfirmanter, ungdomsskoler, vidregående, folkehøyskoleelever og andre som måtte finne interesse av det.

Samtidig har jeg tenkt til å oppdatere her så ofte jeg klarer. Jeg vet ikke om det blir en gang i måneden eller en gang i uka (eller mer), men jeg skal iallefall prøve slik at familie, venner og andre skal få vite hva jeg driver med. Samtidig blir nok dette en veldig nyttig ventil for meg.


Nå er det altså 39 timer og 49 minutter igjen til jeg reiser.

1 Kommentarer:

Blogger Sexy Sadie hostet frem...

spennende!

17:28  

Legg inn en kommentar

<< Home