mandag, oktober 16, 2006

Qongqotha: Zanemvula

For vi dro til Qongqotha fikk vi beskjed om a ta med sunblock med hoy faktor, solbriller og noe a ha pa hodet for a unnga solas stikkende straler.

Da vi kom viste det seg at gummistovler og regnjakke hadde gjort bedre nytte - det regnet.
Pa grunn av at regnet kom samtidig som oss fikk vi ganske kjapt navnene Nomvula (Aashild) og Zanemvula (meg) som oversatt fra xhosa betyr "Comes with rain"
Det a komme med regn er forovrig et godt tegn og det kunne tolkes til at besoket vart kom til a bety noe godt for Qongqotha.
Uansett, dette ble navnene vi ble kjent under i Qongqotha, og av og til var alt vi klarte a forsta nar folk snakket xhosa med hverandre, navnene vares.

Jeg ble ogsa grepet av min dikteriske side under oppholdet mens jeg tenkte for meg selv:
"hvordan kan jeg gjore en forskjell her?" og skrev dermed dette diktet:

Zanemvula
De kalte meg Zanemvula
- Kommer med regn
Jeg er bare en dråpe
En dråpe kan skylle vekk
Et støvfnugg
En drape kan gi næring til
Et frø
Det er vanskelig å se
Hva en dråpe kan oppnå
Men et regnskyll
Kan vaske vekk alt støvet
Og få en blomstereng
Til å blomstre
De kalte meg Zanemvula

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym hostet frem...

nydelig dikt!

20:20  
Anonymous Anonym hostet frem...

fint du tar opp diktningen din igjen...
kjempeflott dikt!

-og så forsto jeg hva Zanemvula betyr... leste e-post før blogg skjønner du!

20:17  

Legg inn en kommentar

<< Home