torsdag, oktober 19, 2006

Mythbusters: Africa

Prepost: har funnet en måte å skrive æ, ø og å på, men den er ganske kjip å bruke... allikevel skal jeg prøve så ofte jeg kan...

Det er mange myter om Afrika, og jeg får stadig høre dem i meldinger om mail. Mange av disse mytene er akk så gale, noen stemmer kanskje mer eller mindre.
Derfor har jeg fått tak i Discoverys radarpar i Mythbusters for å skrive denne posten.

Myte: Det er ville dyr overalt i Afrika.
Fakta: Jeg har ikke sett noen løver, elefanter, tigre, slanger eller andre skumle skapninger. Nå er det jo mulig at dette har noe å gjøre ”with the eyes” (som Anthea stadig mobber meg for)
Det villeste dyret jeg har sett hittil var en mygg – jeg har til og med blitt stukket! Har hittil bare observert en mygg og fått ca 6 stikk, så det er ikke noe utstrakt problem. Ellers er det mange flere ekorn her enn i Norge...

Myte: Det er ikke vann i Afrika.
Fakta: Jeg har ikke dusjet i dag, men det er av latskap. Ellers har jeg både dusjet, badet og drukket vann her nede. Det har til og med regnet!

Myte: Alle i Afrika bor i jordhytter.
Fakta:
Hittil har vi ikke bodd i et hus uten innlagt vann eller strøm – og vi har bodd i en nokså fattig landsby. Faktisk er TV veldig vanlig å ha i huset og vi har sovet i bedre senger enn på Rønningen.

Myte: På kvelden danser man ”ogga-boggadans” rundt bålet til lyden av bongo-trommer.
Fakta:
Det er ca like mange som kan tradisjonell dans her som det er nordmenn som faktisk behersker å danse halling. Derimot ligger de ti år++ tilbake i tid rent musikalsk og boyband, trance og house er ikke noe man hører på ”for de gode minnenes skyld”

Myte: Dere kommer ikke til å få mat i Afrika.
Fakta:
Joda, mat får vi nok av. De eneste gangene vi har stått i fare for å falle inn under FNs statistikk over mennesker som går sultne til sengs er på YWCA – det mest europeiske stedet vi har vært.

Myte: De har ikke Internett i Afrika.
Fakta:
Tror du jeg har råd til å fly til Norge hver gang jeg skal oppdatere bloggen?

Myte: Vi er her for å redde verden.
Fakta:
Vi er her for å lære om ”bistand i praksis”, for å møte mennesker, for å oppleve kulturer og for å kunne fortelle at Afrika ikke er masse buskmenn med bein gjennom nesa og kun et lendeklede rundt livet og de bor i jordhytter uten vann og har aldri sett en hvit mann (eller kvinne) og danser ogga-boggadans rundt bålet for å kose seg.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym hostet frem...

Jeg FORGUDER Mythbusters!!!!! :D:D:D

12:51  
Anonymous Anonym hostet frem...

jeg kan ikke gjøre noe annet enn å smile ;)

02:27  

Legg inn en kommentar

<< Home